Przedmiotem projektu Detektor naprężeń krytycznych rurociągów stalowych jest opracowanie i wdrożenie do działalności Wnioskodawcy unikalnej w skali świata technologii detekcji stanów krytycznych naprężeń rurociągów stalowych.

Projekt realizuje konsorcjum naukowe "Smart-Pipe" w ramach porozumienia firm: SHM  System, Ferrum S.A. oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Kwota dofinansowania wynosi 11 288 081,95 zł. Zespół uczelniany tworzy konsorcjum wydziałów: Wiertnictwa Nafty i Gazu oraz Inżynierii Mechanicznej i Robotyki. Kierownikiem B+R projektu jest dr hab. inż. Grzegorz Cieplok. Grupę badaczy WIMiR tworzą: dr hab. inż. Tomasz Machniewicz, dr hab. inż. Ireneusz Czajka, dr hab. inż. Leszek Majkut, dr hab. inż. Piotr Czubak oraz mgr inż. Witold Surówka.

Opracowany w ramach projektu Detektor, w postaci opaski czujnikowej, wraz z technologią jej stosowania, umożliwi monitorowanie stanu technicznego konstrukcji rurociągów w niedostępnym dotąd zakresie oraz dostarczy kluczowych, z punktu widzenia oceny bezpieczeństwa eksploatacji rurociągów, danych na temat stanu naprężeń rurociągu z jednoznaczną sygnalizacją naprężeń krytycznych - uplastycznienia.

Odbiorcami rozwiązania mogą być polscy i zagraniczni operatorzy rurociągów oraz integratorzy - przedsiębiorstwa specjalizujące się w monitorowaniu stanu technicznego konstrukcji.

 Do głównych zadań realizowanych w projekcie należy określenie:

  1. Wpływu rozmieszczenia elementów pomiarowych na obwodzie rurociągu na zdolność wykrywania uplastycznienia rury poddanej złożonemu stanowi obciążenia,
  2.  Wpływu niejednorodności wytrzymałości materiału na długości rury na propagację stref uplastycznienia wzdłuż jej długości,
  3. Wpływu odkształceń ścinających na elementy pomiarowe FBG i ich zdolność do pomiaru odkształceń,
  4. Wpływu położenia osi obojętnej opaski czujnikowej na wykrywanie uplastycznienia stali rurociągu,
  5. Wpływu oddziaływań zewnętrznych na lokalizację odcinków wzdłuż rurociągu o największym wytężeniu (osuwiska, tereny górnicze, wysokie nasypy)
  6. Miejsc narażonych na powstanie naprężeń o ekstremalnych wartościach związanych z geometrią i topologią rurociągu (zmiany średnicy, zmiany kierunku, przekraczanie cieków wodnych).