Przedmiotem projektu Detektor naprężeń krytycznych rurociągów stalowych jest opracowanie i wdrożenie do działalności Wnioskodawcy unikalnej w skali świata technologii detekcji stanów krytycznych naprężeń rurociągów stalowych.
Projekt realizuje konsorcjum naukowe "Smart-Pipe" w ramach porozumienia firm: SHM System, Ferrum S.A. oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Kwota dofinansowania wynosi 11 288 081,95 zł. Zespół uczelniany tworzy konsorcjum wydziałów: Wiertnictwa Nafty i Gazu oraz Inżynierii Mechanicznej i Robotyki. Kierownikiem B+R projektu jest dr hab. inż. Grzegorz Cieplok. Grupę badaczy WIMiR tworzą: dr hab. inż. Tomasz Machniewicz, dr hab. inż. Ireneusz Czajka, dr hab. inż. Leszek Majkut, dr hab. inż. Piotr Czubak oraz mgr inż. Witold Surówka.
Opracowany w ramach projektu Detektor, w postaci opaski czujnikowej, wraz z technologią jej stosowania, umożliwi monitorowanie stanu technicznego konstrukcji rurociągów w niedostępnym dotąd zakresie oraz dostarczy kluczowych, z punktu widzenia oceny bezpieczeństwa eksploatacji rurociągów, danych na temat stanu naprężeń rurociągu z jednoznaczną sygnalizacją naprężeń krytycznych - uplastycznienia.
Odbiorcami rozwiązania mogą być polscy i zagraniczni operatorzy rurociągów oraz integratorzy - przedsiębiorstwa specjalizujące się w monitorowaniu stanu technicznego konstrukcji.
Do głównych zadań realizowanych w projekcie należy określenie:
- Wpływu rozmieszczenia elementów pomiarowych na obwodzie rurociągu na zdolność wykrywania uplastycznienia rury poddanej złożonemu stanowi obciążenia,
- Wpływu niejednorodności wytrzymałości materiału na długości rury na propagację stref uplastycznienia wzdłuż jej długości,
- Wpływu odkształceń ścinających na elementy pomiarowe FBG i ich zdolność do pomiaru odkształceń,
- Wpływu położenia osi obojętnej opaski czujnikowej na wykrywanie uplastycznienia stali rurociągu,
- Wpływu oddziaływań zewnętrznych na lokalizację odcinków wzdłuż rurociągu o największym wytężeniu (osuwiska, tereny górnicze, wysokie nasypy)
- Miejsc narażonych na powstanie naprężeń o ekstremalnych wartościach związanych z geometrią i topologią rurociągu (zmiany średnicy, zmiany kierunku, przekraczanie cieków wodnych).